آثار سوء تحریف در نسخه های خطی بر شناسایی آنها: مطالعه موردی آثار میرزا ابراهیم بدایع نگار
نویسندگان
چکیده
هدف: تصرفهای صورت گرفته در نسخ خطی آثار میرزا ابراهیم بدایعنگار از مورخان دوره قاجار و آسیبهایی که این تصرفات بر شناسایی این آثار میگذارند، بررسی و تحلیل شده است. در پرتو این بررسی آثار منفی تحریف نسخههای خطی بر پژوهشهای بعدی نیز تشریح شده است. روش/ رویکرد پژوهش: این پژوهش برمبنای تحلیل متون انجام شده است. با بررسی نسخههای خطی مربوطه، موارد تحریف مشخص و سپس با مقایسه این موارد با متون دیگر، میزان و شکل تغییرات تحلیل شد. یافتهها: میرزا احمد منشی رازی نوه میرزا ابراهیم بدایعنگار تلاش کرد یکی از مهمترین آثار پدربزرگش را به نام خود قلمداد کند، بنابراین با دستبردن در نسخه تغییراتی را در آن ایجاد کرد. این تغییرات که با عنوان تحریف یا تصریف شناخته میشوند، از سویی موجب شدند نسخه در فهرستها درست معرفی نشود و از سوی دیگر محتوای آن نیز دچار آسیب شود. این تصرفات در سه بُعد بررسی شدهاند: نخست تحریف در نام نویسنده و سپس تحریف در نام افراد مرتبط و در نهایت تصرف در محتوای کتاب. نتیجهگیری: تحقیق و تدقیق در نسخههای خطی به لحاظ سیاق نگارش و کتابت میتواند در شناسایی علمیتر این نسخهها مؤثر باشد. نسخههای بسیاری وجود دارند که سهواً یا عمداً دچار تحریف و تصریف شده اند و یکی از وظایف نسخهشناسان شناسایی و اصلاح آنهاست تا بتوان درحد امکان به نوشته مؤلف نزدیک شد.
منابع مشابه
آثار سوء تحریف در نسخههای خطی بر شناسایی آنها: مطالعه موردی آثار میرزا ابراهیم بدایعنگار
هدف: تصرفهای صورت گرفته در نسخ خطی آثار میرزا ابراهیم بدایعنگار از مورخان دوره قاجار و آسیبهایی که این تصرفات بر شناسایی این آثار میگذارند، بررسی و تحلیل شده است. در پرتو این بررسی آثار منفی تحریف نسخههای خطی بر پژوهشهای بعدی نیز تشریح شده است. روش/ رویکرد پژوهش: این پژوهش برمبنای تحلیل متون انجام شده است. با بررسی نسخههای خطی مربوطه، موارد تحریف مشخص و سپس با مقایسه این موارد با متون د...
متن کاملجایگاه آب در نگارههای نسخه هفتاورنگ ابراهیم میرزا
این مقاله بر آن است تا با توجه به جایگاه و نقش نمادین آب در باورهای کهن و منابع اسلامی، جلوههای تصویری این عنصر ارزشمند را در نگارههای نسخه هفتاورنگ ابراهیممیرزا، مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. علاوهبر بررسی جنبۀ مفهومی آب در این مجموعه، وجود قالبهای متنوع در نمایش اشکال مختلفی از آب، بستر مناسبی را برای بررسی شکلی آن نیز فراهم آورده است. هدف این مقاله، علاوه بر شناخت نقش مفهومی آب در این...
متن کاملشیوه های روایی در آثار داستانی ابراهیم نصرالله
«ابراهیم نصرالله» یکی از داستاننویسان برجستة فلسطینی میباشد که در کشورما ناشناخته است. آثار داستانی این نویسنده که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است، شامل «طیور الحذر»، «طفلالممحاة»، «أعراس آمنة»، «مجرد 2 فقط» و «حارس المدینة الضائعة» میباشد. ابراهیم نصرالله در این آثار داستانی، از شیوههای روایی گوناگون و متنوعی چون رئالیسم جادویی، تکنیک چند آوایی، جریان سیال ذهن و کودک ...
متن کاملشناسایی و تحلیل بدایع نگار گری در عهد تیموری
نگارگری یکی از درخشان ترین هنرهای ایران محسوب می شود و دوره های متعددی را به خود دیده است؛ بنابراین نگاره ها به منزله ی اسنادی تصویری هستند که ویژگی های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و هنری ادوار مختلف را نمایان می سازند . تیمور به رغم خرابی ها و ویرانی ها، درصدد تجدید حیات فرهنگی در ماورا النهر و شرق ایران برآمد و شاهزادگان هنرپرور تیموری نیز از حیات هنری و فرهنگی در ایران عمیقاً حمایت کردند، دوره ...
15 صفحه اولرئالیسم جادویی در آثار ابراهیم کونی (مورد مطالعه رمان الورم)
ادبیات عجیب، ادبیات غریب، ادبیات فانتزی یا ادبیات جادویی همگی اسمی برای یک عنوان می باشد که عبارت از وجود موجودی طبیعی در مقابل حوادثی غیر طبیعی است. این ادبیات بستگی به حضور یا عدم حضور واقعیت در انواع واقعگرایی می گنجد. در این نوع گفتمان، واقعیت با غیرواقعیت باهم سرشته شده و جدایی آن دو از همدیگر غیرممکن است. این مکتب ثمره ی اندیشه ی نویسندگان آمریکای جنوبی بوده و براساس مقتضیات محیطی آن دیار...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعاتناشر: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
ISSN 0503-2252
دوره 23
شماره 2 2012
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023